Byte av däck och inredning våren 2001


LÅNGFREDAG I BÖRJAN AV APRIL,

15 sekundmeter och isande vindar. Efter att ha skjutit upp arbetet i några veckor i väntan på bättre väder så måste jag sätta igång.
Det är bara att sätta på sig tjocka lager med kläder, vantar och mössa och sätta igång.

Här är utsikten från fördäck när jag kikar ut från båthuset. Ni blir väl inte förvånade om jag säger att jag är ganska ensam i hamnen.



I och för sig vackert när vågskummet fryste till is på buskarna, men brrrr .........





RIVNING AV DÄCKET

Nåväl, det var bara att bita ihop och sätta igång. Jag visste innan jag började att Däcksspeglarna var ruttna på vissa ställen, främst vid vindrutan. Jag hade också sett att däcksbalken vid ingången till ruffen var dålig liksom skotten och "instrumentbrädan" (jag vet inte vad jag annars skall kalla överbyggnaden till ruffen som ligger innanför vindrutan).
Min tanke var att byta däcket i år och spara renoveringen av delarna innanför vindrutan till nästa år. Efter rivningen skulle det dock visa sig att dom planerna inte höll.

Jag började med att ta loss däckslister och övre mittfisk och därefter däcksspeglarna. Det senare var inte så lätt som jag tänkt. Däcksspeglarna är gjorda i 2 skikt, ett underdäck i 8 mm plywood och ett överdäck av 4 mm plywood, allt i mahogny.
Eftersom överdäcket är limmat över skruvarna som fäster underdäcket i skarndäck så var jag tvungen att såga bort ytterkanten av överdäcket för att komma åt att skruva bort underdäcket.
Vid mittfisken är underdäcket skruvat i undre mittfisken och överdäcket limmat kant i kant mot övre mittfisken. Mittfisken är alltså skruvad mot undre mittfisk och underdäck. Det skulle visa sig vara svårt att få överdäcket att fästa med epoxylimmning utan att samtidigt spika fast det med nubb. Originalet var limmat med någon typ av sättlim (ser ut som PL400) som gjorde det lättare att forma och fästa överdäcket. Återkommer till detta längre ned.


Nedan till vänster babords däckspegel med överdäcket borttaget längst förut.Till höger ses på babords sida urfasningen i den undre mittfisken för underdäcket. Här ses också dom 4 mm ribbor som är spikade på däcksbalkarna för att komma i nivå med urfasningen i undre mittfisk. På undersidan av den undre mittfisken är det fräst tvärgående spår som däcksbalkarna löper i.
På styrbords sida ses hur underdäcket är skruvat i undre mittfisk med överdäcket limmat ovanpå.

 

NÅGOT OM UNDRE MITTFISKENS UTFORMNING
Den är 20 mm tjock. Av dessa är 8 mm tvärgående spår urfrästa underifrån för däcksbalkarna och 8 mm är urfräst längsgående ovanifrån för underdäcket. Återstående kant på 4 mm som ligger ovanför däcksbalkarna kompenseras av 4 mm fururibbor påspikade på däcksbalkarna.

 




RIVNING AV INSTRUMENTBRÄDA OCH SKOTT

Nu uppenbarades sakta sanningen. Min förhoppning om att kunna byta enbart däcket i år och vänta med inredningen till nästa år, grusades snabbt. Balkarna som håller däck och "instrumentbräda" är ihopbyggda under vindrutan, så jag hade fått göra om stora delar av jobbet nästa år om jag hade väntat med skott och andra delar av ruffen tills dess.

Sagt och gjort. Det var bara att fortsätta riva allt ihop.
Direkt visade det sig att allt bjälklag akter om vindrutans spets var ruttet och måste bytas ut, undre mittfisken likaså. Hela området under vindrutan inklusive plywooden på insidan var helt slut.


En del av förklaringen fick jag också när jag monterade bort vindrutan och framför allt när jag skulle montera tillbaks den igen. Passfomen mellan vindrutans nederkant och däck/instrumentbräda var inte den bästa. Framförallt på babords sida där det mitt under rutan var en glipa på nästan 5 mm. Denna hade man vid tillverkningen stagat med klossar (som var uppruttnade) och tätat med någon form av kitt som med tiden hade torkat och krymt med vatteninträngning och röta som följd.




Rivningen fortsatte med bortmontering av vindrutan. Det var inga särskilda svårigheter förutom att det var lite svårt att komma åt skruvarna som var dragna snett underifrån och fäste vindruteramen i instrumentbrädan.
Efter att vindrutan var borttagen var det "bara" att plocka ned resten (instrumentpanel, instrumentbräda, skott osv) utifrån och inåt.

 


Observera!
När jag skulle ta loss den snedställda balken under instrumentbrädan upptäckte jag att alla däcksbalkarna är skruvade i balkavvägarna uppifrån. Det innebär att om man skall byta däcksbalkar så måste man också montera bort skarndäck.

I mitt fall så klarade jag mig genom att balkänden var så rutten att den gick att bryta sönder och pilla ut. Sedan fick jag nypa av skruven. Vid ihopmonteringen lät jag helt enkelt bli att skruva fast den. Med det går förstås inte med balkarna under däcket. Dom långa tvärsgående balkarna hade som tur var klarat sig bra.



RIVNINGEN AVSLUTAD
Så, efter några hundra urskruvade skruv är nu rivningen klar, slutet av april närmar sig och renoveringsbehovet står klart:

  • Byte av undre och övre mittfisk
  • Byte av över och underdäck
  • Byte av ramverket under instrumentbrädan
  • Byte av skotten och dörrposterna
  • Reparation av rötskada i skarndäck



MATERIAL OCH METOD
Den stora frågan gällde val av material till däckspeglarna. Jag bestämde mig tidigt för att använda mahoghyplywood, främst för att jag ville hålla mig till originalet men också utav kostnadsskäl. Sedan var det fråga om vilken plywood jag skulle använda. Efter att ha åkt runt på brädgårdar och pratat och tittat fick jag snart klart för mig att den kvalitet på plywood som satt som original inte gick att få tag på, om jag inte ville specialimportera till jag vet inte hur mycket per kvadratmeter. Det skulle i alla fall bli betydligt dyrare än ett kravellbygt däck i massiv mahogny. Efter mycket funderande och efter en lång konsultation med plånboken (det var ju mer än däcket som skulle åtgärdas) så bestämde jag mig för en något billigare leuan-mahogny. Det är en konstruktionsplywood mycket ojämn i kvalitet och utseende mellan enskilda skivor. Det svåra var då förstås att hitta tillräckligt bra material till överdäcket. Tack vare stor förståelse och ett mycket stort tillmötesgående från Palms Trä så kunde jag ur ett 15-tal skivor välja ut två stycken 4mm skivor med godtagbar kvalitet och med liknande ytstruktur.

Jag hade också lite problem med att hitta en tunn och tillräckligt bred planka till övre mittfisken (12x170x2100mm). Bredaste standard hyvlad är 145 mm. Ett alternativ hade varit att köpa råplank och hyvla ned till önskad dimension. Men då hade jag fått hyvla bort en stor del av plankan och det tyckte både jag och dom brädgårdar jag besökte var onödigt slöseri med prima mahogny. Till slut löste det sig tack vare Pondus Snickerier som lyckades hitta en gammal planka i sina gömmor. Det var med all säkerhet äkta honduras, en helt annan täthet, hårdhet, färg och struktur jämfört med all annan mahogny jag har arbetat med.

För epoxyarbetet använde jag SP Systems produkter från Pondus Snickerier. SP320 för all ytbehandling, SP106 för limmning och Ultravar 2000 för lackning.

 





ÅTERUPPBYGGNADEN
Efter någon vecka i verkstaden hemma med tillverkning av balkar, mittfisk, ramar och däcksskivor var det dags att börja monteringen av de nya delarna. Som syns på bilderna har jag limmat fast förstärkningar under skarndäck för att få något att skruva fast underdäcket i.
Det här arbetet gick smidigt utan några större problem. Lite justeringar för att passa in bitarna blir det ju alltid.


Skadan i skarndäck lyckades jag dock skaffa mig lite extraarbete med. Jag sågade ut en halvmåne i skarndäck runt skadan och tillverkade en ny bit för att skarva i. Efter ett evigt slipande och passande så lyckades jag få den nya biten att passa in perfekt.
När jag skall börja limma och betraktar det hela på lite avstånd, upptäcker jag till min förtvivlan att ådringen på den nya biten är tvärs mot ådringen på skarndäck. Skrik och förbannelser, det var bara att kasta och tillverka en ny. Nu hade jag ju tränat så det gick lite fortare den här gången.





DÄCK OCH INREDNING
Efter att också ramen till ruffen hade kommit på plats var det dags att ta i tu med däcket. Alla plywooddelar impregnerades 2 ggr med epoxy (SP320), vilket är absolut nödvändigt för att förhindra vatteninträngning. Särskilt om man använder plywood av lite sämre kvalitet. Det är viktigt att vara särskilt noga med kanterna, dom suger ordentligt med epoxy.
Underdäcket skruvades fast i skarndäck, undre mittfisk och den snedgående balken.



Instrumentbräda, dörrposter och skott skruvades på plats.



ÖVERDÄCK OCH SJÖSÄTTNING
Eftera tt ha monterat tillbaka vindrutan var det dags att limma fast överdäcket ovanpå underdäcket.

Att få överdäcket att ligga tätt an mot underdäcket vid limmningen var inte det lättaste. Ett tjugotal sandsäckar var inte tillräckligt, jag fick ändå spika fast överdäcket med fin kopparspik längst ut i kanterna.

Efter fastskruvning av vindruta och mittfisk, pluggning och tätning var hon redo att sjösättas.

Så, den 18 juli åkte hon i sjön.

OBS! Det är inte oskärpa i bilderna. Det regnade så in i h-e!




NU ÄR HON DÖPT OCKSÅ
Tack vare en födelsedagpresent från mina arbetskamrater så kunde jag köpa bokstäver och döpa henne till MENJI.
Om du undrar varför så läs om Mysingen-sägnen här.


.... LITE INREDNINGSJOBB KVAR, MEN DET BLIR NÄSTA VÅR




Föregående sida Nästa sida