Byte av däck och inredning våren 2001
|
|
LÅNGFREDAG
I BÖRJAN AV APRIL, 15 sekundmeter och isande vindar. Efter att ha skjutit upp arbetet i några veckor i väntan på bättre väder så måste jag sätta igång. Det är bara att sätta på sig tjocka lager med kläder, vantar och mössa och sätta igång. Här är utsikten från fördäck när jag kikar ut från båthuset. Ni blir väl inte förvånade om jag säger att jag är ganska ensam i hamnen. |
|
I och för sig vackert när vågskummet fryste till is på buskarna, men brrrr ......... |
|
|
RIVNING AV DÄCKET Nåväl, det var bara att bita ihop och sätta igång. Jag visste innan jag började att Däcksspeglarna var ruttna på vissa ställen, främst vid vindrutan. Jag hade också sett att däcksbalken vid ingången till ruffen var dålig liksom skotten och "instrumentbrädan" (jag vet inte vad jag annars skall kalla överbyggnaden till ruffen som ligger innanför vindrutan). Min tanke var att byta däcket i år och spara renoveringen av delarna innanför vindrutan till nästa år. Efter rivningen skulle det dock visa sig att dom planerna inte höll. Jag började med att ta loss däckslister och övre mittfisk och därefter däcksspeglarna. Det senare var inte så lätt som jag tänkt. Däcksspeglarna är gjorda i 2 skikt, ett underdäck i 8 mm plywood och ett överdäck av 4 mm plywood, allt i mahogny. Eftersom överdäcket är limmat över skruvarna som fäster underdäcket i skarndäck så var jag tvungen att såga bort ytterkanten av överdäcket för att komma åt att skruva bort underdäcket. Vid mittfisken är underdäcket skruvat i undre mittfisken och överdäcket limmat kant i kant mot övre mittfisken. Mittfisken är alltså skruvad mot undre mittfisk och underdäck. Det skulle visa sig vara svårt att få överdäcket att fästa med epoxylimmning utan att samtidigt spika fast det med nubb. Originalet var limmat med någon typ av sättlim (ser ut som PL400) som gjorde det lättare att forma och fästa överdäcket. Återkommer till detta längre ned. Nedan till
vänster babords däckspegel med överdäcket borttaget
längst förut.Till höger ses på babords sida urfasningen
i den undre mittfisken för underdäcket. Här ses också
dom 4 mm ribbor som är spikade på däcksbalkarna för
att komma i nivå med urfasningen i undre mittfisk. På undersidan
av den undre mittfisken är det fräst tvärgående spår
som däcksbalkarna löper i.
|
NÅGOT
OM UNDRE MITTFISKENS UTFORMNING |
|
|
RIVNING
AV INSTRUMENTBRÄDA OCH SKOTT |
|
Observera! I mitt fall så klarade jag mig genom att balkänden var så rutten att den gick att bryta sönder och pilla ut. Sedan fick jag nypa av skruven. Vid ihopmonteringen lät jag helt enkelt bli att skruva fast den. Med det går förstås inte med balkarna under däcket. Dom långa tvärsgående balkarna hade som tur var klarat sig bra. |
|
|
MATERIAL
OCH METOD Jag hade också lite problem med att hitta en tunn och tillräckligt bred planka till övre mittfisken (12x170x2100mm). Bredaste standard hyvlad är 145 mm. Ett alternativ hade varit att köpa råplank och hyvla ned till önskad dimension. Men då hade jag fått hyvla bort en stor del av plankan och det tyckte både jag och dom brädgårdar jag besökte var onödigt slöseri med prima mahogny. Till slut löste det sig tack vare Pondus Snickerier som lyckades hitta en gammal planka i sina gömmor. Det var med all säkerhet äkta honduras, en helt annan täthet, hårdhet, färg och struktur jämfört med all annan mahogny jag har arbetat med. För epoxyarbetet använde jag SP Systems produkter från Pondus Snickerier. SP320 för all ytbehandling, SP106 för limmning och Ultravar 2000 för lackning.
|
|
||
|
||
|
||
|
||
DÄCK
OCH INREDNING Efter att också ramen till ruffen hade kommit på plats var det dags att ta i tu med däcket. Alla plywooddelar impregnerades 2 ggr med epoxy (SP320), vilket är absolut nödvändigt för att förhindra vatteninträngning. Särskilt om man använder plywood av lite sämre kvalitet. Det är viktigt att vara särskilt noga med kanterna, dom suger ordentligt med epoxy. Underdäcket skruvades fast i skarndäck, undre mittfisk och den snedgående balken. |
||
Instrumentbräda, dörrposter och skott skruvades på plats. |
||
|
||
ÖVERDÄCK
OCH SJÖSÄTTNING Att få överdäcket att ligga tätt an mot underdäcket vid limmningen var inte det lättaste. Ett tjugotal sandsäckar var inte tillräckligt, jag fick ändå spika fast överdäcket med fin kopparspik längst ut i kanterna. Efter fastskruvning av vindruta och mittfisk, pluggning och tätning var hon redo att sjösättas. Så, den 18 juli åkte hon i sjön. OBS! Det är inte oskärpa i bilderna. Det regnade så in i h-e! |
||
|
||
NU
ÄR HON DÖPT
OCKSÅ |
||
....
LITE INREDNINGSJOBB KVAR, MEN DET BLIR NÄSTA VÅR |
||
Föregående sida | Nästa sida |